Do Říma a ještě trochu jinam

23:04 20 Comments

V pondělí jsem se vrátila z mého vysněnéhu výletu do Itálie, na nějž jsem se těšila skoro půl roku. Teď se bohužel musím soustředit zase na trochu méně zajímavé věci a to napsání mé bakalářské práce, ale ještě předtím bych ráda zase přidala něco na blog (který nechci nechat tolik stagnovat hned v začátcích, v hlavě se mi honí mnoho nápadů, kéž by to tak bylo i s tou bakalářkou!) a při té příležitosti vám ukázala pár fotek.

Koho zajímá i povídání, něco málo přidávám, koho ne, klidně to přeskočte a vychutnejte si atmosféru země, která vymyslela pizzu a přivedla do Evropy zmrzlinu!

Den první, den druhý - Benátky
Hlavním cílem výletu byl samozřejmě Řím, ale řekla jsem si, proč nevidět i něco jiného a zvolila jako místo příletu Benátky. Je to takové maličké městečko (alespoň ta historická část na laguně), provoněné směsicí pizzy a moře, všude se prohání čluny a gondoly a turisté, ale všechno takovým příjemným, neuspěchaným, poklidným způsobem.

Po zkušenosti z Amsterdamu, kdy jsme se vždycky někam dostali jen na základě hodně orientační mapy tramvajové sítě, jsme vyrazili do ulic. Jenže ouha, mapa, kterou jsme dostali na letišti byla taky hodně orientační a ulice tu zdaleka nejsou tak provázané a pravidelné, jako v Amsterdamu, takže jsme kolikrát skončili ve slepé uličce a taky jednou udělali kolečko, což bylo teda zatím největší selhání mého orientačního systému. Pravdou ale je, že zatoulat se do prázdných uliček, i těch slepých, je někdy mnohem hezčí, než se držet hlavní třídy. Minimálně se vyhnete všem pouličním prodejcům. Letos nejvíc letí selfie tyčky!

Pokud neplánujete navštívit muzeum, některý z paláců nebo baziliku, jsou dva dny tak akorát. Obzvlášť když člověka čekají památky v Římě, vyplatí se ušetřit, v Itálii je totiž poměrně draho, všude. Trochu nás zklamalo, že většina části není pořádně osvětlená a tak naše večerní procházka rychle skončila. Ale i posedět se zmrzlinou na molu u hlavního kanálu je fajn.

Den třetí - Řím: Koloseum, Forum Romanum, Palatin
Protože jsme do Říma přijeli předchozí den večer, ráno jsme hned vyrazili objevovat, abychom byli co nejdřív zpátky doma. Kolem druhé hodiny se totiž teploty začaly šplhat někam kolem 36° a to například uprostřed rozvalin antických domů není nic příjemného. V tomhle ohledu musím vyzdvihnout geniální věc, kterou jsem si zamilovala už v Benátkách a na maximum docenila v Římě a to jsou fontánky/kašny/pítka s pitnou vodou skoro na každém kroku včetně okolí hlavních památek (třeba na Palatinu přímo v areálu). Člověk se může osvěžit a doplnit lahve studenou vodou, což je v létě k nezaplacení.

K dalším z prvotních dojmů patří doprava. Jelikož jsem zvyklá z Itálie spíš na uspořádaný sever, tak mě trochu překvapilo, jak se jezdí v Římě. I když to všude píšou. Něco jako semafory tu sice funguje, ale v případě širší silnice už se třeba moc nehledí na nějaké pruhy a na přechodu vám zastaví jedině, když tam prostě vlezete. A když máte skútr, tak prostě jedete, protože můžete.

Koloseum bylo super, i když jsem byla zklamaná zjištěním, že se v něm žádné námořní bitvy nejspíš nikdy nekonaly. Proč jen jsi mi dávala toho chytrého průvodce, babi?! Následná procházka Palatinu nám dala dost zabrat, je to obrovský prostor a je tam spousta více či méně dochovaných domů, chrámů.. milovník antiky docení, ostatní asi méně. Forum Romanum ale určitě, obzvlášť, když stojíte dole a uvědomíte si, kde to vlastně stojíte.

Večer jsme se ocitli v místech, která nespadají do hlavních turistických oblastí a nutno říct, že Řím je prostě špinavý. Což je ostatně vidět i v tom centru. Ačkoliv jsem viděla popeláře, odpadky se beztak válí všude. Třeba na jedné z větších ulic se sice někdo namáhal shrábnout spadané listí nahromadu (a to považte, kdy naposled padalo listí..), ale už ne odvézt. A když vedle křižovatky posekáte větve stromu, tak je taky nemusíte odklízet, prostě obeženete páskou a je to. Italové, no.

Den čtvrý - Řím: Fontana di Trevi, Španělské schody, Kvirinál a hradby a kostely..
V Římě je hromada nádherných fontán, malých i velkých, ale tahle je jednoznačně nejkrásnější ve všech ohledech. Vrátili jsme se hned dvakrát, i když večer je krásně nasvícená, ty davy lidí jsou až moc, větší štěstí jsme měli první den dopoledne. Španělské schody jsou jistě taky bezva. Když zrovna nejsou zavřené za účelem rekonstrukce. Škoda.

Den pátý - Vatikán
Původně jsme zvažovali, jestli kromě baziliky sv. Petra navštívit i Vatikánská muzea, ale jelikož bez nich se do Sixtinské kaple nedostanete, nakonec jsme šli. A stálo to za to, je to jedna z nejkrásnějších a nejrozmanitějších uměleckých sbírek vůbec, včetně mnoha historicky opravdu významných kousků. A na rozdíl od Louvre se tu až tak snadno neztratíte. A samotný chrám, to je něco velkolepého. Podobně na mě zapůsobil snad jen Notre-Dame, ale to jsme v úplně jiných a neporovnatelných uměleckých slozích.

Den šestý - Řím: Andělský hrad, Piazza Navona, Pantheon
Předposlední den už jsme trochu zvolnili, jelikož jsme kromě Vatikánu chodili všude pěšky, už to bylo znát. Nakonec jsme se svezli zase metrem a k ubytování se vraceli cestou k Andělskému hradu a přes centrum plné dalších nádherných fontán, kostelů a staveb. Racci jsou super ptáci, viďte?

Den sedmý - Řím: Kapitol/ Neapol
Poslední den jsme se opět vrátili k Fontáně di Trevi, prošli ještě nějaká další náměstí a Kapitol a podívali se na Forum Romanum z druhé strany. Teplota klesla o příjemných 10 stupňů a cestou do Neapole stihlo i zapršet. A přestat. To je na cestu dlouhou 70 minut docela výkon. To máte tak, když se vlak o dalších 70 minut zpozdí na posledních 30 km. A za předpokladu, že nerozumíte italsky, vám nikdo neřekne proč. Italové..

Po příjezdu do Neapole jsme byli lehce vyvedení z míry. Říká se, že čim víc na jih, tim víc špíny a chaosu. Pod to se můžu podepsat! Cestou z vlaku k ubytování jsme šli přes poměrně velkou křižovatku. Která byla kompletně ucpaná.. představte si zipování. A představte si, když se to děje ze všech 4 směrů. Což logicky zablokuje celou křižovatku. A všichni troubí. A mezi tím se proplétají chodci. A my s kufry. A kdo troubí nejvíc nahlas, tak stejně nejede.

Večer jsme vyrazili do přístavu a našli jsme malou restauraci, kde jsme si dali tu nejlepší pizzu. A to nepřeháním, vážně jedna z nejlepších, co jsem kdy jedla. Během večera se restaurace plnila "domorodci", takže jsme nepochybně zvolili správně.

A při návratu domů jsme potkali skútr jedoucí po chodníku. Což není zvláštnost, to už byl ten den asi třetí. Ale tenhle prostě zajel do obchodu s obuví a začal klábosit s prodavačem. Italové..

Den osmý - Pompeje
Neapol byla zastávkou pouze na přespání a přiblížení se k jiným výletním cílům. Což je dobře, protože to není hezké město, po ulicích běhají švábi (a to od nádraží po přístav, není to specialita jedné čtvrti) a kdykoliv přecházíte ulici, tak máte strach, kdo vás přejede. Semafory tu moc nejsou a když, tak je většina ignoruje. Základní a jediné dopravní pravidlo je troubit. Hodně. A v každou denní a hlavně noční hodinu.

Hned první den jsme tedy město opustili a vyrazili vláčkem na výlet do Pompejí. Ve vlaku k nám přistoupila skupinka hrající něco jako místní folklór, takže atmosféra byla dokonalá. Původní výšlap na Vesuv jsme z programu nakonec vyřadili, ale Pompeje stály za to. Vážně úžasně zachovalé město!

Den devátý - Ischia
Protože jsem si vydupala alespoň jeden den u moře, zvolili jsme výlet trajektem na ostrov Ischia a byla to dobrá volba, moc se mi tam líbilo. Nejdřív jsme se svezli autobusem (jízdní řády? co to je?) na největší pláž ostrova a pak zakončili den na malinkaté plážičce se sopečným pískem. Což je bezva věc, protože se mi "přilepil" na magnetické zapínání mého batůžku a dřepí si tam dodnes. Ale jinak to bylo krásné místo.

Trajekt zpět měl již tradičně zpoždění (vlastně jediné, co nám v Itálii nejelo pozdě, bylo metro), takže jsme se pozdě večer dopracovali domů, padli do postele a ve 4 ráno se vydali na čtyřkilometrový pochod na letiště. Je prima, když veřejná doprava jezdí až v hodině odletu vašeho letadla. Na letišti jsme nemohli najít vchod (vážně, už se vám někdy stalo, že jste nenašli vstup na letiště?) a zabloudili.. kamsi. Tam nás odchytl příslušník místní policie v civilu, že zrovna taky letí a tak jde "zkratkou" přes nějaké vyhrazené prostory letiště a ať jdeme s ním, abychom to nemuseli obcházet. Jsou vlastně moc milí, ti Italové.

Celkově se mi náš rozmanitý výlet strašně líbil, i když nad některými věcmi zůstává rozum stát. Rozhodně jsem přehodnotila svůj sen, že bych se tu chtěla narodit (koneckonců už s tím asi nic nezmůžu, že?), ale naopak prohloubila svou lásku k italskému jídlu a kultuře, tedy té umělecké části hlavně.

Co vy a vaše zkušenosti s Římem, případně Itálii? :)

20 komentářů

23. července 2016 18:06 delete

Nádherné fotky! :) V Římě i ve Vatikánu jsem také už byla, ale byla jsem menší a bohužel si z toho nic moc nepamatuju, tak doufám, že se tam ještě někdy podívám :)

GIVEAWAYAnother Dominika

Jane Hepburn
24. července 2016 12:59 delete

skvelý článok! musela si si s ním dať veľmi veľa práce. aj fotky sú krásne!
V Benátkach som bola pred pár rokmi, len ma netešili tie obrovské davy turistov. V Ríme som bola minulý rok a neskutočne som si všetky pamiatky zamilovala. Forum Romanun bolo neskutočné a presne ako píšeš, hlavne keď si človek uvedomí, kde vlastne stojí. Rada by som sa tam vrátila, aj keď je to naozaj špinavé mesto a všetka doprava okrem metra je katastrofálna. Hlavne tie autobusy. A hej, selfie tyče letia asi všade tento rok :D

24. července 2016 16:04 delete

Děkuji :) V Římě jsem si přesně říkala, že svoje děti budu brát 'za poznáním'az budou větší, aby si to pamatovali.

24. července 2016 16:09 delete

Děkuji moc! Na konci jsem zjistila, že je možná až moc dlouhý, tak me tvůj komentář o to víc těší!
My jsme naštěstí bydleli kousek od Termini a kromě metra k Vatikánu chodili pěšky skoro všude :)

24. července 2016 21:41 delete

Aj ja už dlhšiu dobu snívam ísť do Talianska, keďže tie hlavné turistické mestá som už videla, práve preto, by som sa rada pozrela buď do tých severnejších alebo južnejších krajín. Verím, že sa mi to čoskoro podarí, pretože och, z tvojich fotiek srší neskutočná atmosféra, až sa mi pritom zastavoval dych.♥

26. července 2016 15:14 delete

Nádherné fotky :) já jsem byla v Itálii jenom u moře a v San Marinu, ale určitě bych se tam chtěla podívat znovu a navštívit i nějaká další místa :)

26. července 2016 18:26 delete

Sever určitě také stojí za to, osobně mám moc ráda Dolomity a oblast Jižního Tyrolska, ale třeba takové Lago di Garda by mě lákalo též :) A moc děkuji, jsem ráda, že jsem mohla aspoň kus Itálie zprostředkovat :)

26. července 2016 18:27 delete

Děkuji! San Marino je jistě taky krásné. Itálie má velmi pestrou nabídku zajímavých cílů :)

Nikol L.
27. července 2016 15:48 delete

Jee také jsem právě byla v Itálii! Je moc krásná to se musí nechat, sice jsem byla spíše u moře, ale nějaké památky jsem také navštívila :) Kdyby jsi chtěl, tak se mrkni na můj blog, chystám o tom také malou reportáž :)

27. července 2016 19:58 delete

Určitě se moc ráda podívám! :)

Caroline T.
27. července 2016 20:25 delete

Prenádherné fotky! Vždy bolo mojim snom ísť do Benátok. Bohužiaľ, zatiaľ som sa tam nedostala, takže na teraz aspoň cez tvoje fotografie :)
CAROLINE

Gabca Hud
29. července 2016 13:36 delete

Byla jsem v Římě vloni v dubnu a bylo dokonalé počasí kolem 20-30 stupňů. Těžce jsem se zamilovala do Colosea a do Fora. ♥ A musím říct, že zhruba hodinku pěšky od toho jsme našli takovou boží restauraci s Italy, co mluvili i česky! :3 A hlavně! Byly tam ty nejbožejší lasagne, které jsem kdy jedla, opravdu.
Musím říct, že se do Říma chci vrátit. Byli jsme tam pět dní, všude chodili jen pěšky, nožky mě bolely a přesto jsem si to božsky užila a přitom normálně nemám ráda chození.
Řím je kouzelné místo, na které se chci rozhodně vrátit! Ubytováni jsme byli přes airbnb u úžasného človíčka, který nám každý večer něco přinesl. Jednou jahody, pak víno, pak maliny a nakonec zase flašku. Úžasná zkušenost!
A musím říct, že moje láska k lidem jako jsou Italové, Španělé a podobně jen a jen vzrůstá a i ten jejich zmatek a nerespektování pravidel na silnici mi k nim sedí. Miluju je ♥
A do Benátek bych se taky ráda podívala :)

Gabux

30. července 2016 11:40 delete

Děkuji, jsem ráda, že jsem mohla zprostředkovat návštěvu ;)

30. července 2016 11:45 delete

Taky jsme chodili všude pěšky a bylo to tedy náročné, ale stojí to za to. Já doufám, že se ještě někdy do Říma vrátím, hodila jsem minci do fontány di Trevi, tak bych měla! :D
Mně je povaha těchto jižních národů také sympatická, i když nejraději mám přecijen asi Chorvaty, jen něky se člověk opravdu nestačí divit. Moc se mi líbí, že Italové mají styl opravdu v každém věku :)
Benátky jsou pěkné, ale určitě stačí den, dva a doporučuji, kvůli lidem, spíše mimo hlavní sezónu :)

Alžbetka
1. srpna 2016 16:41 delete

Z fotiek srší neskutočná atmosféra, sú naozaj krásne. Ja som v Taliansku nikdy nebola, ale raz sa tam určite pozriem. :) Obdivujem tú krajinu a ľudí - ich voľný a akoby bezstarostný spôsob života, čomu nasvedčuje aj to ako sa "správajú". Tiež som počula, že čím južnejšie tým špinavšie a doprava vraj nestojí ani za reč - vlastne si mi potvrdila to, čo hovoria všetci. Napriek tomu Taliansko stále ostáva na mojom zozname. Najviac sa mi páči Vatikán, to je môj sen už pár rokov. V dobrom ti závidím. :)
SweetSunshine

Dominica
2. srpna 2016 9:54 delete

V Ríme aj v Benátkach som už bola, máš ich nádherne vyfotené a sú to fakt krásne mestá. Milujem tú ich atmosféru, je to niečo úplne iné ako zvyšok Európy a mám veľký sen sa so Ríma ešte vrátiť. :)
DominicaLand

Michaela N.
11. srpna 2016 14:12 delete

Krásné fotky :) ještě jsem na těchto místech nebyla, ale jednou bych se tam chtěla podívat :)

Roxanne
18. srpna 2016 13:23 delete

Úžasný fotky, já byla v Benátkách a tam se mi líbilo úplně hrozně moc.

Fellien
23. srpna 2016 13:45 delete

Krásné fotky :). V Římě jsem nebyla, ale byla jsem v Benátkách. Na výlet a stačí, bydlet bych tam nechtěla :D. Na ten jeden den se mi tam líbilo :).

Dena S
8. ledna 2017 22:28 delete

v Taliansku som nikdy nebola, no vraj tam toto leto pôjdeme na dovolenku, som trošičku smutná pretože moje srdce patrí Chorvátsku :D no Rím a Benátky by som chcela vidieť :) iopäť nádherné fotografie :)